|
€ 29,95 |
Steenkool was tot eind jaren
vijftig de kurk waarop de Nederlandse economie voor een belangrijk, zij het
geleidelijk afnemend deel, dreef. De economische betekenis van de
mijnindustrie voor de Nederlandse samenleving had in de jaren van de
wederopbouw een beslissende invloed op het wel en wee van de bewoners van de
Limburgse mijnstreek. Juist op het moment dat aan de
spaarzame en vlijtige jaren vijftig een einde komt en de welvaartsstaat in
wording is, verliezen de mijnen de strijd tegen goedkopere energiebronnen. Al
sedert medio jaren vijftig ontstaat in de Limburgse mijnstreek meer alternatieve
werkgelegenheid. Het onderwijs biedt bovendien steeds meer mogelijkheden de
eerst zo onvermijdelijke weg naar de mijn te vermijden. Mijnarbeid was nooit
geliefd, maar nu slagen de mijnen er niet meer in voldoende arbeidskrachten
uit de eigen regio voor het zware, ongezonde en gevaarlijke ondergrondse werk
aan te trekken. Opbouw, groei en stagnatie
kenmerken de economie in de jaren 1955-1975. Die fasen kenmerken ook de
ontwikkelingen in de mijnstreek. De visuele weerslag daarvan vinden we terug
in de fotoverzamelingen van de mijnen, de voormalige mijngemeenten en andere
archieven. Net als het rijke, ten dele niet eerder gepubliceerde
beeldmateriaal werpen ook de begeleidende teksten voor een deel een nieuw
licht op dertig jaar van wederopbouw en neergang van de Limburgse mijnstreek |
|
||
€ 12,50 |
|
NIEUW : Geschiedenis van Maastricht in vogelvlucht € 29,90 Elke stad, regio, landschap, dorp heeft zijn eigen
biografie. Ook Maastricht. De Maas is de levensader in haar geschiedenis, dat
glanzende lint van water dat de stad in tweeën deelde, maar ook verbond door
de oude Maasbrug. Die brug en haar enorme strategische belang, is de spil van
de Maastrichtse geschiedenis. Maastricht kent vijf historische
stadsidentiteiten: Romeinse vestiging, middeleeuwse religieuze en
pelgrimsstad, vestigstad en garnizoensstad, industriestad en kennisstad.
Leven, wonen, werken, studeren in Maastricht betekent dagelijks
geconfronteerd te worden met de vele sporen die de Maastrichtenaren uit het
verleden in hun stad hebben achtergelaten. Die sporen en het achterliggende
verhaal over de totstandkoming van de stedelijke structuur en de geschiedenis
van de stad vormen tezamen de stedelijke 'biografie'. Doordat Maastricht
vanaf de Romeinse tijd continuďteit van bewoning heeft gekend, werd het
kameleontische karakter van de stad bepaald als havenstad, bisschopsstad,
pelgrimsstad, handelsstad, vestingstad, industriestad en kennisstad. Toch
heeft Maastrichts' verleden spreekt tot ons in haar monumenten, die een
leidraad vormen in dit geschiedverhaal, de stad als 'schouwburg' van haar
verleden. |
||
€ 5,95 |
NIEUW : Astrid Frusch Tekeningen van Melanie Frissen Vertaald door Leonie Robroek €: 17,50 |
|
||
Alles over jouw geboortejaar |
€ 24,95 |
|||
Diesellocomotieven van het
spoorwegbedrijf van de Staatsmijnen in Limburg. € 34,95 Deze publicatie is het vervolg
op het eerder verschenen naslagwerk betreffende de stoomlocomotieven van het
spoorwegbedrijf van de Staatsmijnen in Limburg. Alle diesellocomotieven, die
van 1949 tot 2003 dienst hebben gedaan bij het Spoorweg en Expeditiebedrijf
der Staatsmijnen in Limburg en de Afdeling Railtransport van DSM, worden
hierin besproken. Daarbij komen zowel de technische gegevens als historische
aspecten aan de orde. Wellicht roept het bij u, na het lezen van dit
naslagwerk, herinneringen op aan het vervoer per spoor in vroegere tijden. De auteur, afkomstig uit een
spoorwegfamilie, heeft vanaf zijn jeugd tot op heden de nodige gegevens en
foto’s met betrekking tot het spoorwegbedrijf van de Staatsmijnen verzameld.
In de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft hij geruime tijd medewerking
verleend bij het onderzoek naar met name de technische gegevens van het
spoorwegmaterieel. Met de verzamelde informatie en uitgebreid
archiefonderzoek is er een indrukwekkend archief opgebouwd met een schat aan
gegevens, vaak voorzien van prachtige authentieke foto’s. Mogelijk roept dit
naslagwerk ook herinneringen op bij mensen die zelf of wiens familieleden
betrokken zijn geweest bij deze voor Nederland zo unieke spoorwegonderneming Het boek telt 172 pagina’s met
naast tekst een groot aantal foto’s, tekeningen en overzichtskaarten. |
€ 5,95 |
|||
€ 22,99 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
|||||||
|
|
||||||
Legpuzzels:
|
|
|
|||||
|
|
|
|